Ph.D. thesis (2015)
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Abstract
Plastic materials are extensively used in automotive structures since they make cars more energy efficient. Recently, the automotive industry is searching for bio-based and renewable alternatives to petroleum-based plastics to reduce the dependence on fossil fuels. Among polymers originating from renewable sources, polylactide (PLA) has attracted significant interest. The use of this polymer in durable industries is promising. Fuel-efficient automobiles are nowadays demanded due to the increasing concerns about environmental and fuel issues. The automobile fuel efficiency can be improved by using a lightweight material and, thereby, reducing the automobile weight. A potential method to achieve this objective is the use of the foaming technology. Foam is a material where a gas phase is encapsulated by a solid phase. Foaming technology helps to manufacture lightweight parts with superior properties in comparison with their solid counterparts. The basic mechanisms of foaming process normally consists of gas implementation, formation of uniform polymer-gas solution, cell nucleation, cell growth and, finally, cell stabilization. PLA foaming has, however, proved to be difficult mainly due to poor rheological properties, small processing window, and slow crystallization kinetics. The ultimate purpose of this work is to reduce by 30 % the weight of polylactide (PLA)-clay based nanocomposites by manufacturing injectionmolded foamed parts. To use standard processing equipment, a chemical blowing agent (CBA) was employed. The injection molding technique was utilized in this project because it is the most widely used fabrication process in industry that can produce complex shaped articles. This process, however, is more challenging than other foaming processes since it deals with many additional controlling parameters. In the first part of this project, we illustrated how long chain branching (LCB) and molecular structure impact the melt rheology, crystallization and batch foaming behavior of PLA. To this end, LCB-PLAs were prepared in the presence of a multifunctional chain extender (CE) using two different processing strategies. In the first strategy, the dried PLA was directly mixed in the molten state with various quantities of CE (the formation of LCB structure). To further examine the impact of CE and molecular topology, a LCB-PLA was also prepared using a second approach, strategy S2. In this approach, a highly branched PLA was first prepared and then mixed with the neat PLA at a weight ratio of 50:50 (the introduction of LCB structure).
Résumé
Les matériaux plastiques sont largement utilisés dans l'automobile, car ils permettent la fabrication de véhicules qui consomment moins d'énergie. Actuellement, l'industrie automobile cherche des solutions de rechange à base de matières bio-ressourcées et renouvelables comme alternative aux plastiques issus du pétrole et ce, afin de réduire la dépendance aux combustibles fossiles. Parmi les polymères issus de sources renouvelables, le polylactide (PLA) a suscité un vif intérêt en tant que polymère vert très prometteur. Aussi, l'utilisation de ce polymère dans les industries durables estelle en plein essor. Par ailleurs, les automobiles économiques en carburant sont aujourd'hui très demandées en raison de l'inquiétude croissante sur les questions environnementales. La consommation de carburant peut être améliorée en réduisant le poids de l'automobile et en utilisant un matériau léger. Une méthode potentielle pour atteindre cet objectif est l'utilisation de la technologie des mousses. La mousse est un matériau où une phase gazeuse est encapsulée par une phase solide. Le processus de moussage consiste en l'incorporation de gaz, la formation d'une solution uniforme polymère-gaz, la nucléation cellulaire, la croissance cellulaire et enfin la stabilisation des cellules. La technologie de moussage permet de fabriquer des pièces allégées avec des propriétés supérieures en comparaison avec leurs homologues solides. Cependant, le moussage du PLA s'est révélé être une tâche difficile principalement en raison des faibles propriétés rhéologiques, d'une fenêtre de mise en forme restreinte et d'une cinétique de cristallisation lente. Le but ultime de ce projet est de réduire de 30 % le poids des nanocomposites de polylactide (PLA)-argile par la fabrication de pièces en mousse moulées par injection. Afin d'utiliser un équipement de mise en forme standard, un agent de soufflage chimique (ASC) a été employé dans le cadre de cette étude. La technique de moulage par injection a été employée, car c'est le procédé de fabrication le plus largement utilisé dans l'industrie et qui peut produire des pièces de formes complexes. Cependant, ce procédé est plus difficile que d'autres procédés de moussage car il possède de nombreux paramètres supplémentaires à contrôler. Dans la première partie de ce projet, nous avons illustré la façon dont la ramification à longues chaînes (RLC) et la structure moléculaire influencent la rhéologie à l'état fondu, la cristallisation et le comportement moussant en discontinu du PLA.
Department: | Department of Mechanical Engineering |
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Program: | Génie mécanique |
Academic/Research Directors: | Daniel Therriault, Marie-Claude Heuzey and Pierre Carreau |
PolyPublie URL: | https://publications.polymtl.ca/1863/ |
Institution: | École Polytechnique de Montréal |
Date Deposited: | 16 Dec 2015 14:06 |
Last Modified: | 02 Oct 2024 08:48 |
Cite in APA 7: | Najafi Chaloupli, N. (2015). Development of Polylactide (PLA) and PLA Nanocomposite Foams in Injection Molding for Automotive Applications [Ph.D. thesis, École Polytechnique de Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/1863/ |
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