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Valider les effets d'un traitement de rééducation à l'aide de la console Nintendo WII sur des patients atteints du syndrôme dysexécutif post AVC

Claudia Stéphanie Levasseur

Master's thesis (2010)

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Abstract

Several studies on the effects of video games on players have been made since the arrival ofthe first consoles of games in the mid 1970s. However, researchers have not come to ageneral agreement on the effects of video games on the daily lives of the players. In 2006the Nintendo Wii console disrupted the traditional video games market with its Wiimotecontroller that reproduced specific natural movements such as playing tennis and cuttingvegetables. Today, numerous health professionals are working on fitting this new tool asan alternate and playful method of rehabilitation for their clientele with no certainty thatthis technology may give as valid results as the traditional methodologies.The objective of this research is to validate the effects of treating patients suffering frompost stroke Dysexecutive Syndrome and having moderate cognitive limitations through are-education using the Wii. Our hypothesis states that there is a generalization on theeffects of apprenticeship after a rehabilitation treatment with the console Nintendo Wii onthese patients. This research was structured around five registered patients of theEncephalopathy program at the Centre de Réadaptation Lucie-Bruneau (CRLB). Thesepatients underwent rehabilitation using the Nintendo Wii Console and the video gameCooking Mama: Cook Off for the duration of six weeks. To validate our hypothesis, weevaluated the presence of the Dysexecutive Syndrome with the Cooking Task developed byChevignard and al. (2000), prior to and post the re-education. An individual analysis of theresults (single subject design) allowed us to confirm our hypothesis: there was a decrease inthe presence of the Dysexecutive Syndrome after the re-education using the Wii.Furthermore, these results were consequential with the progression of the patients in theirrehabilitation treatment. This experimentation allowed us to note that this kind ofrehabilitation does not apply to all patients, but that the playful aspect of the video gamehad motivated the participants while surpassing its main goal of the joy of a game andallowing the patients to forget the notion of time.Key words: stroke, dysexecutive syndrome, Wii, kitchen task

Résumé

Depuis l'arrivée des premières consoles de jeux au milieu des années 70, plusieurs étudesont porté sur les effets des jeux vidéo sur les joueurs. Toutefois, les chercheurs nes'entendent pas sur la généralisation des effets des jeux vidéo c'est-à-dire leur présence auquotidien. La console Nintendo Wii a bouleversé le marché traditionnel des jeux vidéo avecsa manette haptique appelée Wiimote qui permet de reproduire certains mouvementsnaturels tels que jouer au tennis ou couper des légumes. Plusieurs professionnels de la santése sont appropriés ce nouvel outil afin d'offrir à leur clientèle une méthode alternative etludique de rééducation, sans toutefois avoir la certitude que cette technologie donne desrésultats aussi valables que les méthodologies traditionnelles.L'objectif de ce projet de recherche est de valider les effets d'un traitement de rééducationà l'aide de la console Nintendo Wii sur des patients atteints du syndrome dysexécutif postAVC et ayant des limitations cognitives modérées. Notre hypothèse est qu'il y agénéralisation des effets d'apprentissage suite à un traitement de rééducation avec laconsole Nintendo Wii chez ces patients. Cette recherche a été menée auprès de cinqpatients inscrits au programme encéphalopathie du Centre de réadaptation Lucie-Bruneau.Ces derniers ont été rééduqués à l'aide de la Wii et du jeu vidéo Cooking Mama : Cook Offpendant six semaines. Pour valider notre hypothèse, nous avons évalué la présence dusyndrome dysexécutif avec l'épreuve de cuisine développée par Chevignard et al. (2000),avant et après la rééducation à l'aide de la Wii. Une analyse individuelle des résultats nousa permis de confirmer notre hypothèse (mais sans preuve statistique à cause du trop petitnombre de patients) : il y a eu une diminution de la présence du syndrome dysexécutif suiteà la rééducation à la Wii. Cette expérimentation nous a aussi permis de constater que cetype de rééducation n'est pas approprié pour tous et que l'aspect ludique du jeu vidéo a eupour effets de motiver les participants à se dépasser et de leur faire oublier la notion dutemps.Mots clés : accident vasculaire cérébral, syndrome dysexécutif, Wii, épreuve de cuisine
Department: Department of Mathematics and Industrial Engineering
Program: Génie industriel
Academic/Research Directors: Jean-Marc Robert
PolyPublie URL: https://publications.polymtl.ca/293/
Institution: École Polytechnique de Montréal
Date Deposited: 23 Jun 2010 15:36
Last Modified: 12 Nov 2022 07:33
Cite in APA 7: Levasseur, C. S. (2010). Valider les effets d'un traitement de rééducation à l'aide de la console Nintendo WII sur des patients atteints du syndrôme dysexécutif post AVC [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/293/

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