Master's thesis (2016)
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Abstract
Since several years, Quebec infrastructures like bridge slabs have been deteriorating at a faster rate. The increase of traffic, truck load and the use of the de-icing salt have accelerated the deterioration of structures. They are affected primarily by the corrosion of the steel-reinforcement and the effects of the freeze-thaw cycles. To improve the durability of bridge slabs, some past researches have proposed slab design using fiber reinforced concretes (FRC) (Massicotte et al., 2016). The advantage is a better crack control due to a uniform distribution of the fibers in the concrete resulting in thinner crack opening. It allows a reduction of aggressive agent infiltration and the deterioration associated to those elements. Furthermore, those concretes have a superior post-cracking tensile strength, which allows a reduction of the reinforcement.
Résumé
Depuis plusieurs années le Québec fait face à un vieillissement de ses infrastructures routières et plus particulièrement des dalles de pont. L'augmentation de la circulation routière et des charges routières ainsi que l'utilisation abondante des sels de déglaçage ont accéléré la détérioration des structures. Ces dernières sont touchées principalement par des problèmes liés à la corrosion des barres d'armature et le gel-dégel. Afin d'améliorer la durabilité des tabliers de ponts, certains chercheurs proposent des concepts de dalles en bétons renforcés de fibres (BRF) dont Massicotte, Faggio, Cordoni, Nour et Conciatori (2016). L'avantage des BRF est l'obtention de fissures plus fines par l'effet de couture des fibres dans la matrice cimentaire.
Department: | Department of Civil, Geological and Mining Engineering |
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Program: | Génie civil |
Academic/Research Directors: |
Jean-Philippe Charron |
PolyPublie URL: | https://publications.polymtl.ca/2282/ |
Institution: | École Polytechnique de Montréal |
Date Deposited: | 21 Mar 2017 11:16 |
Last Modified: | 26 Sep 2024 11:30 |
Cite in APA 7: | Verger Leboeuf, S. (2016). Développement de joints de connexion en BFUP pour des dalles de pont préfabriquées [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/2282/ |
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