<  Back to the Polytechnique Montréal portal

Intégration de la planification des opérations et de la gestion du revenu pour le transport ferroviaire de marchandises

Benoit Crevier

Ph.D. thesis (2009)

Open Access document in PolyPublie
[img]
Preview
Open Access to the full text of this document
Terms of Use: All rights reserved
Download (1MB)
Show abstract
Hide abstract

Abstract

This thesis studies the integration of decision processes based on revenue management with operations planning policies of a rail freight carrier. Services companies in this fieldmust face complex logistic operations such as :– block planning and car routing,– train routing, makeup and scheduling,– yard management,– locomotive assignment,– empty car repositioning,– crew scheduling.Even if freight rail transportation problems have been thoroughly analyzed in the past, they typically consider only a subset of the operations mentioned. The size and the complexity of combining the identified problems have prevented the development of integrated methodological approaches. Moreover, few researchers have tackled the challenge of proposing revenue management tools for freight rail applications despite their major impact in air transportation for instance. First of all, we describe the current state of research for the two fields presented inorder to clearly establish the problem that will be addressed. We therefore review the main scientific contributions and introduce the fundamental concepts that will enable us to position ourselves in relation to recent publications. Once the research perspectives are identified, we present some formulations describingthe proposed integration according to the chosen planning level, which could be either operational or tactical. These help to highlight the combined management decisions relatedto the development of the operating plan and those arising from tariff policies dictated by the company. Through bilevel programming we study user behavior in response to different pricing strategies while considering network capacity resulting from the operational policies of the carrier.

Résumé

Dans cette thèse, nous nous intéressons à l'analyse de l'intégration de processus décisionnels issus de la gestion des revenus aux politiques de gestion des opérations d'un transporteur ferroviaire de marchandises. Les entreprises de services de ce secteur sont tributaires de nombreuses op´erations logistiques complexes dont :– l'élaboration des politiques de blocage et de routage des wagons,– la planification du routage, de l'habillage et des horaires des trains,– la gestion des opérations des cours de triage,– l'affectation des locomotives,– le repositionnement des wagons vides,– la planification des horaires des équipages.Les études traitant de transport ferroviaire de marchandises, bien que nombreuses, ne considèrent typiquement qu'un sous-ensemble des activités mentionnées. En effet, la taille et la complexité des problèmes résultant de la combinaison des opérations identifiéesreprésentent des obstacles au développement d'approches m´ethodologiques intégrées. De plus, peu de chercheurs se sont penchés sur la mise en place d'outils de gestion des revenus dans le secteur du transport de marchandises par rail et ce malgré l'impact majeur de ceux-ci en transport aérien notamment. Dans un premier temps, nous illustrons donc l'état de la recherche dans les deux sphèresd'étude présentées afin d'établir de façon claire la problématique qui sera traitée. Pour ce faire, nous recensons les principales contributions scientifiques et nous introduisons les concepts qui seront fondamentaux au positionnement de cette thèse par rapport aux récentes publications proposées dans la littérature. Une fois l'axe de recherche identifié, nous présentons quelques formulations décrivant l'intégration proposée selon que le niveau de planification privilégié soit opérationnel outactique.
Department: Department of Mathematics and Industrial Engineering
Program: Doctorat en mathématiques, option : mathématiques de l'ingénieur
Academic/Research Directors: Gilles Savard, Jean-François Cordeau
PolyPublie URL: https://publications.polymtl.ca/199/
Institution: École Polytechnique de Montréal
Date Deposited: 23 Mar 2010 14:09
Last Modified: 17 Nov 2022 09:50
Cite in APA 7: Crevier, B. (2009). Intégration de la planification des opérations et de la gestion du revenu pour le transport ferroviaire de marchandises [Ph.D. thesis, École Polytechnique de Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/199/

Statistics

Total downloads

Downloads per month in the last year

Origin of downloads

Repository Staff Only

View Item View Item