Master's thesis (2022)
Open Access document in PolyPublie |
|
Open Access to the full text of this document Terms of Use: All rights reserved Download (13MB) |
Abstract
Urban sprawl is a phenomenon that is becoming more and more widespread, transforming the urban landscape and the mobility habits of residents over the years. Reflections on sustainable development and daily mobility are closely linked to understanding the challenges that this phenomenon generates. Anticipating mobility needs enables informed decisions to be made for the development of transport networks and infrastructures. This anticipation would benefit from understanding the interactions between urban sprawl, transport supply and demand. This subject is all the more critical when we observe the speed of propagation of urban sprawl for the Canadian areas, which is growing much faster in the suburbs than in the urban city center (D. Gordon et al. 2018). This research sheds light on the interactions between three major spheres: urban sprawl, transport supply and transport demand. The notion of urban sprawl may seem intuitive, but it is a phenomenon whose definitions and measures vary. To characterize it objectively requires a synthesis of definitions and calculation measures. The general methodology adopted consists of the separate analysis of the three spheres first and then a cross-analysis of the results obtained to clarify the combined impacts and effects of the changes observed.
Résumé
L'étalement urbain est un phénomène qui prend de plus en plus d'ampleur en transformant le paysage urbain et les habitudes de mobilité des résidents au travers des années. Les réflexions sur le développement durable et la mobilité quotidienne se retrouvent étroitement liées à la compréhension des enjeux qu'engendre ce phénomène. L'anticipation des besoins en mobilité permet d'adopter des décisions éclairées pour le développement de réseaux et infrastructures de transport. Cette anticipation bénéficierait de la compréhension des interactions entre l'étalement urbain, l'offre et la demande en transport. Ce sujet est d'autant plus critique lorsque l'on observe la vitesse de propagation de l'étalement urbain pour les régions canadiennes, qui connaissent une augmentation bien plus rapide en banlieue qu'en centre-ville urbain (D. Gordon et al. 2018). Cette recherche propose un éclairage sur les interactions entre trois grandes sphères : étalement urbain, offre en transport et demande en transport. La notion d'étalement urbain peut sembler intuitive, mais il s'agit d'un phénomène dont les définitions et les mesures varient. La caractériser objectivement nécessite une synthèse des définitions et des mesures de calcul. La méthodologie générale adoptée consiste en l'analyse séparée des trois sphères dans un premier temps puis d'une analyse croisée des résultats obtenus pour clarifier les impacts et effets combinés des évolutions observées.
Department: | Department of Civil, Geological and Mining Engineering |
---|---|
Program: | Génie civil |
Academic/Research Directors: | Catherine Morency |
PolyPublie URL: | https://publications.polymtl.ca/10293/ |
Institution: | Polytechnique Montréal |
Date Deposited: | 07 Oct 2022 14:20 |
Last Modified: | 27 Sep 2024 18:03 |
Cite in APA 7: | Saoudi Hassani, M. (2022). Analyse des interactions entre étalement urbain, offre et demande en transport [Master's thesis, Polytechnique Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/10293/ |
---|---|
Statistics
Total downloads
Downloads per month in the last year
Origin of downloads