<  Back to the Polytechnique Montréal portal

Outil de planification de tournées de transport à la demande pour la desserte de gares de train de banlieue

Shirwa Mahdi

Master's thesis (2021)

Open Access document in PolyPublie
[img]
Preview
Open Access to the full text of this document
Terms of Use: All rights reserved
Download (2MB)
Show abstract
Hide abstract

Abstract

Access to public transport has always been a concern; but more recently, interest has grown in rationalizing the "chain" of trips, which includes travel to and from designated stations or stops by different modes of transport (Givoni & Rietveld, 2007). The Quebec government has confirmed very ambitious targets for the reduction of GHG emissions (-37.5%) and hydrocarbon consumption (-40%) by 2030. To reach their objectives, several projects are being implemented such as the exploration of the potential of flexible public transportation such as microtransit. This paper studies the potential of microtransit in the Montreal metropolitan transportation network managed by Exo. Exo began operations on June 1, 2017 and includes the Metropolitan Transportation Agency (MTA) and 14 local transit agencies. In this context, we aim to facilitate Exo to choose the best strategy to implement this new service complementary to their transportation offer. We have developed an iterative algorithm inspired by the Taboo Search algorithm, a metaheuristic employing local search methods used for mathematical optimization. This algorithm is then used to answer the project question such as the optimal size of the vehicle fleet to meet the demand for a predetermined station. The results of this thesis are encouraging for customers using the train service to travel to and from their homes. We conclude that the potential for microtransit is present with 60% of the users being within 2.5 km of the departure station. In addition, we have developed a dashboard to give the manager the freedom to test the users. The different variables in this website correspond to the size of the vehicles, the fleet, the maximum travel time of the vehicle, the category of customer chosen as the collection of customers moving with their personal vehicle, the station, and the time of the departure of the train.

Résumé

L'accès aux transports publics a toujours été une préoccupation; mais plus récemment, l'intérêt s'est accru pour la rationalisation de la "chaîne" de déplacements, qui comprend le voyage vers et depuis les stations ou les arrêts désignés par les différents modes de transport (Givoni & Rietveld, 2007). Le gouvernement du Québec a confirmé des objectifs très ambitieux à horizon 2030 pour la réduction des émissions de GES (-37,5%) et de la consommation d'hydrocarbures (-40%). Pour atteindre leurs objectifs, plusieurs projets sont mis en place comme l'exploration du potentiel de transport collectif flexible comme le microtransit. Ce mémoire étudie le potentiel de microtransit dans le réseau de transport métropolitain de Montréal géré par la compagnie Exo. L'organisme Exo a débuté ses activités le 1er juin 2017 et englobe sous sa charge l'agence métropolitaine de transport(AMT) et 14 organismes de transport locaux. Dans ce contexte, nous cherchons par ce mémoire à faciliter Exo à choisir la meilleure stratégie pour implémenter ce nouveau service complémentaire à leur offre de transport. Nous avons développé un algorithme itératif inspiré de l'algorithme de « Recherche taboue » , une métaheuristique employant des méthodes de recherche locale utilisées pour l'optimisation mathématique. Cet algorithme est ensuite utilisé pour répondre aux questions assujetties au projet comme la taille optimale de la flotte véhicule pour répondre à la demande d'une gare prédéterminée. Les résultats de ce mémoire sont encourageants pour la clientèle utilisant le service de train pour se rendre ou quitter leur domicile. Nous concluons que le potentiel de microtransit est présent avec 60% des usagers se situant dans un rayon de 2,5 km de la gare de départ. De plus, nous avons développé un tableau de bord visant à donner la liberté au gestionnaire d'effectuer des tests sur les usagers. Les différentes variables dans ce site web correspondent à la taille des véhicules , de la flotte, du temps de trajets maximum du véhicule de desserte, la catégorie de client choisie comme le ramassage de client se déplaçant avec leur véhicule personnel, la gare et l'heure de départ du train.

Department: Department of Mathematics and Industrial Engineering
Program: Maîtrise recherche en génie industriel
Academic/Research Directors: Martin Trépanier and Lijun Sun
PolyPublie URL: https://publications.polymtl.ca/9083/
Institution: Polytechnique Montréal
Date Deposited: 19 Oct 2021 13:07
Last Modified: 19 Apr 2023 02:52
Cite in APA 7: Mahdi, S. (2021). Outil de planification de tournées de transport à la demande pour la desserte de gares de train de banlieue [Master's thesis, Polytechnique Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/9083/

Statistics

Total downloads

Downloads per month in the last year

Origin of downloads

Repository Staff Only

View Item View Item