<  Back to the Polytechnique Montréal portal

Politiques de retour : modélisation des processus de création de valeur

Kacem Amara

Master's thesis (2011)

Open Access document in PolyPublie
[img]
Preview
Open Access to the full text of this document
Terms of Use: All rights reserved
Download (4MB)
Show abstract
Hide abstract

Abstract

This work tends to the realization of a model to optimize the return policy of a retailer taking into account the intrinsic characteristics of a product and the sector in which the retailer operates. The objective is to obtain, for a given set of characteristics, an optimal return policy that maximizes the profit of the retailer taking into account customer welfare and his opportunistic behavior (borrowing). A first step was to collect a set of data concerning the practices of retailers among different industries and different countries, to analyze their behavior, to detect and to synthesize correlations between the return policies and the various components that affect them. This step led to the determination of the common terms of a standard return policy and retailer's behavior within an industry. A second step was to model the buying process in a retailers and a consumer relationship in a remote sale, and derives an optimized return policy by defining its' various clauses.

Résumé

Ce travail réalisé dans le cadre de la maîtrise, concerne le développement d'un modèle d'optimisation de la politique de retour d'une entreprise en tenant compte des caractéristiques intrinsèques au secteur dans lequel elle opère. Le but étant d'obtenir, pour un ensemble de caractéristiques données, une politique de retour optimale qui maximise le profit de l'entreprise tout en tenant compte de la satisfaction du client et des aléas de son comportement (opportunisme). Une première étape consistait à collecter suffisamment d'informations sur les pratiques des entreprises dans différents secteurs d'activités et dans différents pays, d'analyser leur comportement et de synthétiser un ensemble de corrélations entre les politiques de retour et les différentes composantes qui l'affectent. Cette étape a permis de détecter les clauses d'une politique de retour type et le comportement au sein d'une industrie. Une deuxième étape était de modéliser le comportement de l'entreprise et du client dans un processus d'achat à distance, et d'en tirer une politique de retour optimisée grâce à la définition des différentes clauses qui la composent.» «

Department: Department of Mathematics and Industrial Engineering
Program: Génie industriel
Academic/Research Directors: Diane Riopel and Denis Lavigne
PolyPublie URL: https://publications.polymtl.ca/747/
Institution: École Polytechnique de Montréal
Date Deposited: 26 Mar 2012 14:45
Last Modified: 26 Sep 2024 15:16
Cite in APA 7: Amara, K. (2011). Politiques de retour : modélisation des processus de création de valeur [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/747/

Statistics

Total downloads

Downloads per month in the last year

Origin of downloads

Repository Staff Only

View Item View Item