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Étude comparative des accidents impliquant des véhicules lourds avec ou sans matière dangereuse au Québec.

Benoît Prufer

Masters thesis (2010)

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Cite this document: Prufer, B. (2010). Étude comparative des accidents impliquant des véhicules lourds avec ou sans matière dangereuse au Québec. (Masters thesis, École Polytechnique de Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/432/
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Abstract

RÉSUMÉ Les accidents routiers impliquant des matières dangereuses présentent, du fait de la présence de ces matières, de sérieux risques d’aggravations. Aussi il est essentiel d’étudier leur transport afin de permettre aux autorités de réguler de façon efficace et sécuritaire ce secteur du transport. Cette présente étude vise à déterminer l’influence de la présence de matières dangereuses sur l’accidentologie des véhicules lourds au Québec, à l’aide d’une analyse statistique des données puis d’une analyse spatiale. On trouve dans la littérature de nombreuses études descriptives et spatiales du transport des matières dangereuses (TMD) mais peu traitent spécifiquement du Québec. Les études descriptives du TMD étudient de nombreux aspects du domaine comme l’évolution du TMD, la répartition entre les types de transport, les matières dangereuses impliquées, les conséquences humaines et financières des accidents ou encore les circonstances des accidents. Les études spatiales s’intéressent plus à la détermination des zones à risque (« points chauds ») ainsi qu’à l’estimation de l’impact des accidents sur la population et à la minimisation des risques par l’optimisation des itinéraires des camions de TMD. Cette étude s’appuie sur deux bases de données québécoises recensant d’une part les accidents impliquant les véhicules lourds (« base globale ») et d’autre part les accidents impliquant des véhicules de transport de matière dangereuse (« base TMD »). Dans un premier temps un travail de mise en forme et de préparation des données a été réalisé. Les accidents de la base TMD ont été identifiés dans la base globale grâce à un programme Visual Basic, et la base TMD a été consolidée. De plus les accidents ont été localisés, et un outil de visualisation des rapports d’accidents intégrant le positionnement de l’accident sur une carte a été mis en place dans les deux bases de données.----------ABSTRACT Road accidents involving hazardous materials present, due to such materials, serious risk of exacerbations. Thus it is essential to study their transport, to enable the authorities to regulate effectively and safely this transport sector. The present study aims to determine the influence of hazardous materials presence on the heavy vehicle accident in Quebec, using a statistical analysis of data and spatial analysis. Many descriptive and spatial studies of hazardous materials transport (hazmat) exist in the literature but few deal specifically with the Quebec. Descriptive studies of hazmat study many aspects of the field as the evolution of hazmat, the distribution between types of transport, hazardous materials involved, the human and financial consequences of accidents or the circumstances of accidents. Space studies are more interested in identifying risk areas (hot spots) and the estimation of the accidents impact on the population, and minimizing risks by optimizing hazmat truck routes. This study uses two databases of the Quebec identifying, on one hand accidents involving heavy vehicles (global basis) and on the other hand other accidents involving vehicles transporting dangerous materials (hazmat basis). Initially a work of editing and data preparation has been done. Hazmat accidents have been identified in the global base with a VB program, and the hazmat base has been completed and corrected. Moreover, accidents have been located, and a visualization tool of accident reports, integrating the accident’s position on a map, has been realized in both databases. A comparative analysis of common fields was then conducted using statistical tools such as descriptive statistics, charts and hypothesis testing. First the field "date" was studied. The analysis of the number of accidents per year did not reveal any clear trend. It seems that years with high proportion of heavy vehicle accidents are also years of high hazmat vehicle accident rates, but the link is not very marked. However, in equal proportions, hazmat accidents annual variations are more than 2 times superior to the annual variations of global base. Moreover, the winter is especially conducive to hazmat accidents with particularly high accident rate. The hourly distribution obtained is similar between the two databases, with a majority of accidents during the day, with two peaks around 20h and 14h and a pause at noon.

Open Access document in PolyPublie
Department: Département de mathématiques et de génie industriel
Dissertation/thesis director: Martin Trépanier
Date Deposited: 25 Feb 2011 14:50
Last Modified: 27 Jun 2019 16:49
PolyPublie URL: https://publications.polymtl.ca/432/

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