<  Back to the Polytechnique Montréal portal

Développement d’indicateurs de durabilité pour le transport en commun

Judith Mageau -Béland

Masters thesis (2019)

[img] Restricted to: Repository staff only until 18 November 2020.
Cite this document: Mageau -Béland, J. (2019). Développement d’indicateurs de durabilité pour le transport en commun (Masters thesis, Polytechnique Montréal). Retrieved from https://publications.polymtl.ca/4039/
Show abstract Hide abstract

Abstract

«RÉSUMÉ: Dans un contexte où la mobilité durable est largement discutée, autant dans le discours public que scientifique, la quantification de celle-ci, en plus de ses différentes composantes, est toujours difficilement opérationnelle. La création d’indicateurs permet non seulement la description de la durabilité d’un système, mais également la comparaison de scénarios sur une base équivalente. On se concentre ici spécifiquement sur le transport collectif, pour des fins de simplification des indicateurs ainsi que pour la qualité des données disponibles sur le sujet. La littérature regorge de proposition de modèles de systèmes d’indicateurs ou d’index de durabilité. Le travail de la recherche est donc d’évaluer leur pertinence, leur équilibre et, le cas échéant, leur applicabilité au transport en commun.» et «----------ABSTRACT: In the context of sustainable mobility, a well discussed topic in the literature as well as among decision makers, the need to measure this concept is still not answered by a sustainability index. This index could help assess the sustainability level of a transportation system and compare different systems or scenarios on the same base. It is also the case in the public transportation domain. This mode of transportation is discussed in this master thesis, because of its nature and the quality of available data y. The literature is rich in terms of sustainability indexes or indicators. The first part of this work is to analyze these indicators, by looking at their relevance, their balance and the possibility to apply them to public transportation scenarios. To achieve this goal, a vast literature review is accomplished first on sustainable mobility indicators, then on the specific context of each indicators and the metric to assess them. This step is the basis to build a methodological framework to measure each indicator in a transit scenario context, in different possible levels of analysis. Two of the indicators are studied further, by making a complete study of the context, the metrics and a possible application.»

Open Access document in PolyPublie
Department: Département des génies civil, géologique et des mines
Dissertation/thesis director: Catherine Morency
Date Deposited: 18 Nov 2019 13:17
Last Modified: 12 Dec 2019 10:14
PolyPublie URL: https://publications.polymtl.ca/4039/

Statistics

Total downloads

Downloads per month in the last year

Origin of downloads

Repository Staff Only