Master's thesis (2019)
|
Open Access to the full text of this document Terms of Use: All rights reserved Download (5MB) |
Abstract
It is known that increasing driving speed increases the risk of collision and the severity of road collisions. Speed is one of the main causes of death on Quebec's roads. This finding leads the government and cities to change speed limits to make road travel safer. Unfortunately, the implementation of a new speed limit, without modification to the road configuration, does not always have the desired effect. To change driver behaviour, we must first understand why they exceed speed limits and then identify the factors that affect their speed. Driver behaviour is affected by many factors such as road characteristics, road environment and weather conditions.
Résumé
Il est connu que l'augmentation de la vitesse pratiquée augmente le risque de collision et la sévérité de ces collisions. La vitesse est l'une des principales causes de mortalité sur les routes du Québec. Ce fâcheux constat amène le gouvernement et les municipalités à modifier les limites de vitesse afin de rendre les déplacements routiers plus sécuritaires. Malheureusement, l'implantation d'une nouvelle limite de vitesse, sans modification à la configuration de la route, n'a pas toujours l'effet escompté. Pour changer le comportement des conducteurs, il faut, tout d'abord, comprendre pourquoi ils excèdent les limites de vitesse et, ensuite, identifier les facteurs qui affectent leur vitesse adoptée. Le comportement des conducteurs est affecté par de nombreux facteurs tels que les caractéristiques de la route, l'environnement routier et les conditions climatiques.
Department: | Department of Civil, Geological and Mining Engineering |
---|---|
Program: | Génies civil, géologique et des mines |
Academic/Research Directors: |
Nicolas Saunier |
PolyPublie URL: | https://publications.polymtl.ca/4001/ |
Institution: | Polytechnique Montréal |
Date Deposited: | 11 Oct 2019 10:30 |
Last Modified: | 30 Sep 2024 12:27 |
Cite in APA 7: | Toulouse, C. (2019). Comportement des conducteurs face à un changement de limite de vitesse, aux caractéristiques de la route et aux dépassements de cyclistes [Master's thesis, Polytechnique Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/4001/ |
---|---|
Statistics
Total downloads
Downloads per month in the last year
Origin of downloads