Master's thesis (2018)
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Abstract
Bikesharing is a transport mode that has seen a continuous popularity since the second half of the last decade. It now integrates information technologies which can record every location and return of bikes that are made. Studies on bikesharing grew in parallel, in part with the help of these trip databases. The City of Montreal has launched its own bikesharing system named BIXI in 2009. One of its features is the modular aspect of the stations, which are removed before each winter and reinstalled in the spring. This means that the Montreal network can be optimized based on usage and territorial changes that occur year after year. This is in relation with strategic planning. In this sense, this research project objective is to deepen the understandings of the usage variability that exists in the BIXI network. Furthermore, this document puts forward the application of classical modeling methods on this contemporary transport mode.
Résumé
Le vélopartage est un mode de déplacement qui connaît une popularité soutenue depuis la deuxième moitié de la dernière décennie. Les systèmes de ce genre sont aujourd'hui dotés de technologies de l'information permettant les enregistrements des nombreux emprunts et retours de bicyclettes qui y sont effectués. Ces bases de données grandissantes ont permis une étude de la mobilité urbaine qui a elle-même parallèlement évolué. La Ville de Montréal s'est munie de son propre système de vélos en libre-service nommé BIXI en 2009. Une des particularités de ce dernier sont les stations modulables, retirées à chaque fin d'année et redéployées la saison suivante.
Department: | Department of Civil, Geological and Mining Engineering |
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Program: | Génie civil |
Academic/Research Directors: | Catherine Morency and Martin Trépanier |
PolyPublie URL: | https://publications.polymtl.ca/3296/ |
Institution: | École Polytechnique de Montréal |
Date Deposited: | 16 Nov 2018 15:19 |
Last Modified: | 26 Sep 2024 00:20 |
Cite in APA 7: | Chibok, M. (2018). Modèles de génération et de distribution de déplacements en vélopartage [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/3296/ |
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