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Réparations minces de parapets de ponts avec des bétons fibrés à ultra-hautes performances (BFUP)

Nicolas Charette

Master's thesis (2017)

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Abstract

Canada has a vast network of road infrastructures. However, due to their increasing age, an underinvestment in the eighties and nineties and aggressive climate conditions, many structure are going to require major investments in the upcoming years for their replacement or their rehabilitation. As such, it is important to repair them sustainably and successfully for the reminder of their service life. However, thin repairs are sensitive to restrained shrinkage such as in bridges parapets, which can lead to premature cracking of the concrete repair and can negatively affect their durability and their long-term efficiency.

Résumé

Le Canada possède un vaste réseau d'infrastructures routières. Cependant, dû à leur âge grandissant, un sous-investissement dans les années 89 à 90 et des conditions climatiques agressives, ceux-ci vont nécessiter dans les prochaines années des investissements majeurs pour leur remplacement ou leur réhabilitation. Ainsi, il devient intéressant d'effectuer des réparations durables et performantes pour le reste de la vie utile des ouvrages. Cependant, les réparations minces sont sensibles au problème de retrait restreint, tel que dans les parapets de ponts, ce qui peut mener à une fissuration précoce de la réparation et affecter négativement leur durabilité et leur efficacité à long terme.

Department: Department of Civil, Geological and Mining Engineering
Program: Génie civil
Academic/Research Directors: Jean-Philippe Charron
PolyPublie URL: https://publications.polymtl.ca/2709/
Institution: École Polytechnique de Montréal
Date Deposited: 30 Oct 2017 11:01
Last Modified: 12 Jun 2023 11:23
Cite in APA 7: Charette, N. (2017). Réparations minces de parapets de ponts avec des bétons fibrés à ultra-hautes performances (BFUP) [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/2709/

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