Master's thesis (2016)
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Abstract
Quebec's health care system represents close to half of the province's budget. (Secrétariat du Conseil du trésor du Québec, 2015) Therefore, its cost management is crucial to ensure Quebec's government can present a balanced budget. Like any other organizations, Quebec's health care system must manage its innovation process. Indeed, new innovations are the root of most productivity gains by organizations. (Solow, 1957) Open innovation has been described as an innovation management tool that could potentially help healthcare organizations adopt and develop new innovations more quickly. (Bullinger et al., 2012; Keller et al., 2013; Osterwalder & Pigneur, 2010; Richard & Davis, 2014) The current project aims to describe how a teaching hospital of Quebec's health care system applies open innovation. In this regard, a study case is realized on CHUSJ through semi-structured interviews with some of the hospital's professionals and the gathering of relevant documents. This study case allows to describe CHUSJ's interactions with companies, academia, patients and other health care establishments. Those collaborations can sometimes take the form of a simple service exchange, but in some cases, also of a deeper collaboration where both parties work closely together to share their thoughts and ideas. In terms of objectives, innovation management at CHUSJ is sometimes decentralized. In fact, recent units develop new projects mostly through opportunism whereas some older units benefit from having an actual budget, thus making them fully integrated in CHUSJ's mission statement.
Résumé
Le système de santé québécois et les services sociaux reliés représentaient près de la moitié du budget du gouvernement québécois en 2015. (Secrétariat du Conseil du trésor du Québec, 2015) La gestion de ses coûts est primordiale pour assurer la balance budgétaire du Québec. Comme toute autre organisation, le système de santé québécois doit gérer son processus d'innovation afin d'améliorer sa productivité. De fait, l'innovation constitue le moteur principal des gains de productivité d'une organisation. (Solow, 1957) Ainsi, l'innovation ouverte a été citée comme mécanisme de gestion pouvant potentiellement permettre à une organisation en santé d'adopter et développer plus rapidement les nouvelles innovations, soit technologiques ou sociales. (Bullinger, Rass, Adamczyk, Moeslein, & Sohn, 2012; Keller, Edenius, & Lindblad, 2013; Osterwalder & Pigneur, 2010; Richard & Davis, 2014. Ainsi, le présent mémoire vise à décrire comment un centre hospitalier universitaire du système de santé québécois met en application l'innovation ouverte. À cette fin, une étude de cas est réalisée sur le CHUSJ via des entrevues semi-structurées avec des professionnels de l'établissement et la récolte de documents pertinents. Cette étude de cas permet d'observer que le CHUSJ maintient des partenariats avec les milieux industriel et universitaire ainsi qu'avec ces patients et d'autres établissements de santé. Ces collaborations peuvent prendre la forme de simple échange de services ou bien d'une collaboration active favorisant l'idéation participative. En termes d'objectifs, l'innovation du CHUSJ n'est pas entièrement attachée à la mission principale du CHUSJ. De fait, certaines unités dotées d'un budget y sont directement reliées alors que d'autres, plus récentes, fonctionnent plutôt par opportunisme.
Department: | Department of Mathematics and Industrial Engineering |
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Program: | Maîtrise recherche en génie industriel |
Academic/Research Directors: | Nathalie De Marcellis-Warin |
PolyPublie URL: | https://publications.polymtl.ca/2127/ |
Institution: | École Polytechnique de Montréal |
Date Deposited: | 13 Jul 2016 09:47 |
Last Modified: | 27 Sep 2024 08:41 |
Cite in APA 7: | Marcoux, F. (2016). Innovation ouverte en santé : étude de cas d'un centre hospitalier universitaire [Master's thesis, École Polytechnique de Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/2127/ |
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