<  Back to the Polytechnique Montréal portal

Intercity Travel in Québec: Corridor Analysis and Demand Modelling

Hamed Ali Zadeh

Master's thesis (2022)

Open Access document in PolyPublie
[img]
Preview
Open Access to the full text of this document
Terms of Use: All rights reserved
Download (4MB)
Show abstract
Hide abstract

Abstract

Long-distance (LD) or intercity travel is getting less attention from researchers than usual daily trips. There is no specific definition for this kind of trip at the national, provincial, and interregional levels. At the same time, these kinds of trips are an important component of transportation study since their contribution is very high in terms of mileage, even if their frequency is lower than the one of daily urban trips. Currently, each study and survey, depending on its aim, proposes a new definition. For example, in the Travel Survey for Residents in Canada (TSRC), a LD trip is defined as an overnight or daily non-recurrent trip. To differentiate between urban commuting and LD travel, two criteria are generally used, distance travelled from the point of origin and length of stay or both (Gerike, 2018). LD travel surveys are developed for two main reasons: tourism studies and transportation planning studies. The definition of LD travel varies according to these two reasons. In the case of tourism studies, the criterion for the definition of a LD trip is usually the length of stay while the distance travel is mostly used for transportation planning studies. The main purpose of this study is to develop a method to analyze the LD travel demand and supply in Québec, which can be used by transportation planners and decision-makers to improve the share of public transportation and make LD travel more sustainable.

Résumé

Les voyages de longue distance (LD) ou interurbains attirent moins l'attention des chercheurs que les déplacements quotidiens habituels. Ce type de voyage s'applique aux niveaux nationaux, provincial et interrégional. Parallèlement, ces types de déplacements constituent une composante importante de l'étude des transports puisque leur contribution est très élevée en termes de kilométrage et d'émission de gaz à effets de serre, même si leur fréquence est inférieure à celle des déplacements urbains quotidiens. Actuellement, il n'y a pas de définition spécifique pour les voyages de LD : chaque étude et enquête, en fonction de son objectif, en propose une nouvelle. Par exemple, dans l'Enquête sur les voyages pour les résidents du Canada (EVRC), le voyage de LD est défini comme un voyage quotidien non récurrent, avec une nuit passée à destination. Pour différencier les déplacements urbains et les déplacements de LD, deux critères sont généralement utilisés : la distance parcourue depuis le point d'origine et la durée du séjour (Gerike, 2018). Les enquêtes sur les déplacements de LD sont développées pour deux raisons principales : les études sur le tourisme et les études sur la planification des transports. La définition du voyage de LD varie donc selon ces deux usages. Dans le cas des études sur le tourisme, le critère de définition d'un voyage de LD est généralement la durée du séjour, tandis que la distance parcourue est principalement utilisée pour les études de planification des transports.

Department: Department of Civil, Geological and Mining Engineering
Program: Génie civil
Academic/Research Directors: Catherine Morency and Martin Trépanier
PolyPublie URL: https://publications.polymtl.ca/10521/
Institution: Polytechnique Montréal
Date Deposited: 06 Feb 2023 14:27
Last Modified: 08 Apr 2024 10:22
Cite in APA 7: Ali Zadeh, H. (2022). Intercity Travel in Québec: Corridor Analysis and Demand Modelling [Master's thesis, Polytechnique Montréal]. PolyPublie. https://publications.polymtl.ca/10521/

Statistics

Total downloads

Downloads per month in the last year

Origin of downloads

Repository Staff Only

View Item View Item